Järvloppet halvmaraton

Längd: 21 km
Antal höjdmeter 1050
Antal vätskestationer: 3
Start & Mål  vid elljusspåret i Järvsö.
Sista målgång kl 17:00

Sista anmälningsdag är torsdag 25 augusti kl 12:00 på www.evenemangsanmalan.se
Efteranmälan på Rovdjurscenter fredag kl 20:30 – 21:00 eller vid starten från 07:00 lördag morgon. Det går att anmäla sig fram till en timme före respektive start. Efteranmälan kostar 100 kr extra.

Järvloppet halvmara

Starten går på Järvloppets evenemangsområde vid elljusspåret i Järvsö. Mittemot Järvsö Bergscykelpark. Till en början följer du elljusspåret mot normala färdriktningen, mot färdriktningen ett par hundra meter innan du viker av västerut på en stig. Här börjar stigningen som kommer hålla i sig närmaste 2 kilometrarna. Du passerar Badtjärn och underlaget är fin stig med mycket rötter. Efter ca 1 km kommer du till Järvzoo och följer staketet västerut. Här kan du se vargar, renar och myskoxar genom stängslet. Efter 3 km har du lämnat Järvzoo-stängslet och har gjort en stigning på ca 157 höjdmeter sedan starten och befinner dig på 337 möh. Här är underlaget mer fyrhjulingsväg växlat med fin singletrack. Du får nu en fin och lättsprungen nedförslöpning i härlig tallskog.

Var uppmärksam på markeringen, du ska göra en skarp högersväng ut på en mindre stig för att så småning om komma ut på en grusväg. Här börjar nästa stigning och du har nu gjort ca 4 km.

Du kommer nu upp på ett magnifikt hygge med fantastisk utsikt mot Ljusnans dalgång söderut. Vid högsta punkten kan du se att det finns en inhägnad med stängsel. Detta är ett gammalt gruvhål där man gjorde försök att bryta järnmalm på 1930-talet.

Efter högsta punkten viker du återigen nedåt och får njuta av härlig utförslöpning. Var uppmärksam för du springer nu i ett traktorspår, så det kan vara ojämnheter under gräset. Vid vägövergången viker mil-löparna höger, men du ska fortsätta rakt fram.

Banan fortsätter nedåt, fint och lätt. Du kommer ut på kramstatjärnsvägen och här tar du höger, ca 100 meter för att sedan vika vänster in i skogen. Stiglöpning i lätt motlut för att sedan vika tvärt vänster med rejäl utförsbacke med relativt fin stig. Nu väntar 3-4 kilometer hyfsat lättsprunget, på stig med någon kort sektion på grusväg.

Efter ca 9 km börjar banan stiga rejält. Ca 1 km stigning till en av banans högsta punkter. Väl uppe har du sprungit ca 1 mil och det blir lätt löpning ca 1 km för att sedan vända upp mot nästa topp som bjuder på en fantastisk utsikt vid klart väder.

Ut för Gruvbergergets östra sida med Ljusnans dalgång att vila ögonen på. Banan viker sedan norrut, lätt motlut och fin löpning på stig mot kramstatjärnen där man springer längs vattnet fram till stugan där det finns vätskekontroll och du ansluter till milbanan.

Du har nu ca 4 km kvar till mål. Du följer vägen ett par hundra meter. Njut av vyn över den fiskrika tjärnen.

I norra änden av tjärnen följer du en traktorväg norrut. Här är det stigning och risk för en hel del lera och vatten. Tuff terräng.

Du kommer ut på ett stort hygge med fin utsikt norrut. Var uppmärksam var du sätter fötterna, det finns en del ris och andra ojämnheter.

Banan kommer återigen ut på en grusväg där du tar höger och har ett par hundra meter till vändplanen där du springer rakt fram in på en bred fin stig, som du följer tills du återigen ser det bekanta Järvzoo-stängslet. Där tar du vänster och följer stigen till toppen av Järvsöbacken. En fin topp, men alltså lägre än Gruvberget där du nyss varit.

Vägen ner mot byn startar i ”Nisses ränna” för att sedan vika av upp mot toppen av Norrliften. Därifrån följer du markeringarna i Östbacken, in i skogen nedanför Alphyddan. Här är det fin stig och när du närmar dig vägen följer du markeringarna åt syd/öst så du korsar parkeringen och kommer upp i tallskogen bakom husen som kallas toppstugorna. Här följer du en brant äventyrlig stig ned mot Järvsö Bergscamping där du viker höger och följer stigen ner mot byn. Här ska man verkligen ta det försiktigt, det är brant och stenigt.

Nere vid Bergvägen tar du höger och springer återigen upp för Öjeberget, nu på ”Trappstigen”. Detta är en kort men kraftig stigning. Du kommer nu återigen upp mot toppstugorna. Härifrån följer du markeringarna genom den nysprängda glidspåret ner mot målet. Var försiktig, stenigt och brant!

Nu kommer du ner till Järvsö Bergscykelpark och kan spurta den korta biten in i mål!

Segrartider 2015:
Damer: 1:58:43.5 (Ida Nilsson)
Herrar: 1:41:47.6 (Anders Södergren)

Med reservation för felskrivningar, missbedömningar och andra klantigheter!

Hoppas du får en fin tur.